Αναγκαίες οι επενδύσεις στην «έξυπνη» ασφάλεια - Άρθρο του Παναγιώτη Καμπούρογλου στο "Security Manager"

28 Δεκεμβρίου 2016

Η διαπίστωση έχει ήδη γίνει: το σημερινό μοντέλο ασφαλείας αλλάζει ριζικά. Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας και του εμπορίου, το ίντερνετ των πραγμάτων, τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, ο κυβερνοχώρος καθώς και η διεθνοποίηση της τρομοκρατίας μετά και τα πρόσφατα γεγονότα στην Αίγυπτο, Γαλλία, Τουρκία και Βέλγιο οδηγούν σε ρίξεις με το παρελθόν γενικότερα και με το παραδοσιακό τρόπο παροχής υπηρεσιών ασφαλείας ειδικότερα.

Εκτιμάται ότι η διακίνηση ανθρώπων και αγαθών θα έχει διπλασιαστεί μέσα στην επόμενη εικοσαετία. Έτσι η αγορά, με επικεφαλής τον κλάδο των Μεταφορών (αεροπορικές και ναυτιλιακές εταιρείες, αεροδρόμια, λιμάνια αλλά και οι επιχειρήσεις logistics), και της Ενέργειας προετοιμάζουν τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μοντέλο ασφάλειας με επίκεντρο την αξιοποίηση των Νέων Ολοκληρωμένων Τεχνολογιών: εξελιγμένες τεχνολογικές πλατφόρμες, διασύνδεση τεχνολογίας και διαδικασιών για υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας, ενημέρωση συμβάντων σε πραγματικό χρόνο καθώς και μείωση του κόστους. Η βάση του σχεδιασμού ασφαλείας παραμένει αποκλειστικά η εκτίμηση κινδύνου (riskassessment).

Ως αφετηρία του Μεσογειακού «Δρόμου του Μεταξιού» και πύλη εισόδου στην Ευρώπη, ο ρόλος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου ενισχύεται συνεχώς.  Δεν είναι τυχαίο ότι στην ευρύτερη περιοχή βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά projectστις μεταφορές κάθε είδους που τα επόμενα χρόνια θα δυναμώσουν το γεωπολιτικό και οικονομικό αποτύπωμά της. Η επένδυση της Κοινοπραξίας της Fraport σε 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Χώρας και θα φέρει νέες θέσεις εργασίας στην Περιφέρεια. Η αναβάθμιση των υπηρεσιών στους αερολιμένες αυτούς θα βελτιώσει το branding της Χώρας γενικότερα και το επίπεδο εξυπηρέτησης αεροσκαφών,  επιβατών και φορτίου αντίστοιχα. Συνολικά, οι αναμενόμενες επενδύσεις στον τομέα της Ασφάλειας Αερομεταφορών στην Ελλάδα εκτιμώνται συνολικά στα 30 εκατομμύρια Ευρώ.

Την ίδια ώρα, η διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά από την Cosco και η επικείμενη ανάπτυξη του Θριασίου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ φιλοδοξούν να βάλουν για τα καλά τη χώρα μας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών, και γιατί όχι, να μετατρέψει τον Πειραιά σε ένα ναυτιλιακό hub ανάλογο της Σιγκαπούρης. Ο δηλωμένος στόχος της νέας ηγεσίας του Πειραιά να αναπτύξει την κρουαζιέρα θα έχει ως επακόλουθο επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές ασφαλείας στο Μεγάλο Λιμάνι καθώς και στη γύρω περιοχή γενικότερα.

Ανάλογη είναι και η εικόνα σε γειτονικές μας χώρες. Οι ενεργειακές  εξελίξεις και ιδιωτικοποιήσεις είναι καταλυτικές για την επαναπροσέγγιση της ασφάλειας κρίσιμων υποδομών. Στην Αλβανία, η θέληση για ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών με νέα σχέδια ασφαλείας λιμένων (ιδίως Δυρραχίου και Αυλώνας) και η τουριστική ανάπτυξη της Χώρας μέσω κρουαζιέρας είναι τα κύρια στοιχεία των τελευταίων μηνών, ενώ οι ενεργειακές επενδύσεις μέσω πρωτίστως του TAP προχωρούν με γοργούς ρυθμούς.

Η προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Σόφιας σε συνδυασμό με επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές στη Βουλγαρία είναι ένας τομέας που θα απαιτηθούν επενδύσεις τεχνολογίας αιχμής στα επόμενα χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι τα τουριστικά αεροδρόμια της Χώρας, δηλαδή τα αεροδρόμια της Βάρνας και Μπουργκάς, τα διαχειρίζεται η Fraport με επιτυχία ήδη από το 2006, ενώ έγιναν μεγάλες κτιριακές επενδύσεις, επομένως και επενδύσεις στην ασφάλεια.

Στην Κύπρο, η επαναχάραξη των αρμοδιοτήτων μεταξύ της αστυνομίας, της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και της HERMES Airports και η ιδιωτικοποίηση της ασφάλειας στα αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου είναι στην πολιτική ατζέντα.  Υπολογίζεται ότι οι επενδύσεις για το νέο σχήμα στα 2 αεροδρόμια θα είναι της τάξης των 50 εκατομμυρίων Ευρώ για τα επόμενα πέντε χρόνια. Υπενθυμίζεται επίσης ότι παράλληλα προχωρά και η ιδιωτικοποίηση των λιμένων της Μεγαλονήσου με προπομπό τη μεγάλη επένδυση του Ντουμπάι (Dubai Ports World) στο Λιμένα της Λεμεσού. Οι καινούργιες Μαρίνες τόσο της Λεμεσού όσο και των άλλων μαρίνων που υλοποιούνται αυτήν την περίοδο στην Κύπρο φέρνουν αυξημένη ζήτηση για ολοκληρωμένες λύσεις στην ασφάλεια σε αυτές τις ιδιαίτερα νευραλγικές τουριστικές υποδομές πολυτελείας. 

Σε αυτή την πράγματι συναρπαστική προοπτική της περιοχής μας εταιρείες, οργανισμοί, πανεπιστήμια και δημόσιες Αρχές καλούνται να συνεργαστούν και να αναπτύξουν ο καθένας από τη δική του πλευρά εφαρμογές για έξυπνες λύσεις ασφαλείας. Ο Όμιλος ICTSEuropeπρωτοπορεί εδώ και τρεις δεκαετίες στην τεχνολογία της Ασφάλειας έχοντας αναπτύξει ολοκληρωμένα προϊόντα που αποτέλεσαν σημείο αναφοράς και τις εξελίξεις στην ασφάλεια αερομεταφορών και λιμενικών υποδομών. Συστήματα ανίχνευσης επιβατών και εκρηκτικών σε οχήματα και φορτία με τη χρήση εκπαιδευμένων σκύλων, λογισμικά ελέγχου ταξιδιωτικών εγγράφων, εφαρμογές profilingκαι βελτιστοποίησης ροών επιβατών και φορτίου, ψηφιακές πλατφόρμες εκπαίδευσης προσωπικού ασφαλείας, συστήματα κεντρικής διαχείρισης δεδομένων εφαρμόζονται από μεγάλους οργανισμούς διεθνώς. Με μετρήσιμα αποτελέσματα στον καλύτερο σχεδιασμό και οργάνωση ανθρωπίνων πόρων, διαδικασιών, τη μείωση του χρόνου και του κόστους για τους πελάτες της ICTSκαι την ικανοποίηση των χρηστών. Στόχος μας παραμένει, η ασφάλεια να προσδίδει στους πελάτες της ICTSπροστιθέμενη αξία. Για τους λόγους αυτούς η ICTSτο 2015 είχε μία διακράτηση πελατών της τάξης του 95%, η ικανοποίησή τους φτάνει στο 4,9/5, ενώ η εταιρική ανάπτυξη της εταιρείας ήταν της τάξης του 44,7% (στοιχεία 2015).

Προφανώς είμαστε στην αρχή ενός πολύ ενδιαφέροντος ταξιδιού με στόχο τη συνεργασία και συνομιλία των διαφόρων συστημάτων ασφαλείας μεταξύ τους. Όμως, ας μη το λησμονούμε, οι τεχνολογίες θα είναι τόσο καλές όσο οι άνθρωποι πίσω από αυτές. Ο ανθρώπινος παράγοντας θα συνεχίσει να είναι καθοριστικός. Γι’ αυτό, μαζί με την επένδυση στην τεχνολογία, πρέπει να συνεχιστεί και η επένδυση στον άνθρωπο την εκπαίδευση του, στη βελτίωση και στη διαχείριση του προσωπικού ασφαλείας. Γιατί οι ικανοί και ευσυνείδητοι επαγγελματίες που θα αμείβονται αντίστοιχα θα κάνουν την ασφάλεια πραγματικά έξυπνη!